Heklede armbånd, gratis oppskrift

Personlig liker jeg veldig godt slike brede, litt bohemske armbåndene. Kalles også cuffs, og er heklet. 
De er enkle å hekle, jeg har brukt både broderi garn og vanlig bomullsgarn, tynt bomullsgarn er penere og mer holdbart. 
Til lukking har jeg brukt knapper eller slike hekter. 

Fremgangsmåte er slik:

Luftmasker i ønsket lengde, mål rundt håndleddet og legg til et par cm for det krymper litt når du hekler fastmasker i luftmaskene. 
Så hekler du 6 fastmasker, og deretter luftmasker. Du har må to luftmaske snorer, nå måler du de mot hverandre og i den sjette luftmasken på den første snoren, hekler du en fastmaske og måler at snorene er like lange når du retter de ut. Hekle seks fastmasker i enden der, og snu arbeidet. Hekle seks fastmasker tilbake, og deretter luftmasker til du kommer til fastmaskene i andre enden. Seks fastmasker, snu og gjenta. Du kan telle luftmasker og hekle like mange på hver snor, med seks fastmasker i begge ender. Jeg fant ut at det er ikke alltid alle luftmasker blir like store, og det var like greit å måle snoren hver gang istedet for å telle 😅 Men det er ingen fasit her, bare veiledning. 
Nå er det bare å velge hvor bredt du vil ha armbåndet, og huske knappehull der midten blir, evt to knappehull hvis du vil ha det. Knappehull lager du ved å hekle to luftmasker, hoppe over to fastmasker og hekle fastmasker igjen. Neste omgang hekler du bare fastmasker som vanlig igjen, to fm i de to lm. Tilslutt hekle fastmasker langs endekantene hvis ønskelig. Jeg har gjort det hvis jeg syntes kantene ble ujevne. Det er lurt å justere litt underveis, så blir det som du vil ha det. Flere fastmasker, eller færre. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Heklet gresskar gratis oppskrift

Heklet topp

Gratis diagram for heklede sjal!