Hekle genser


Å hekle gensere er mye jobb. Og ofte er oppskriften lang og mye å følge med på. Men jeg har funnet en slags universal måte å hekle genser på, eller jeg kan vel ikke skryte på meg å ha funnet på en helt ny måte. Men jeg kan dele hvordan jeg gjør det på enklest mulig måte da. 

Først hekler jeg luftmasker, så mange som jeg trenger til å måle rundt halsen min slik at halsåpningen blir som jeg tenker den skal være. Så hekler jeg staver, etter første runde legger jeg rundingen rundt halsen og setter fire merker der jeg skal øke ut til ermer, litt sånn som man gjør med raglan felling feks. Det er kjekt å hekle første stavrekke uten å sette luftmaskene i en ring først for å unngå at de vrir seg, det er lettere å se om stavene vrir seg enn luftmasker. 


 Fellingen skal være foran og bak på hver skulder, med like mange masker mellom hvert erme og det som blir forstykket og bakstykket skal ha like mange masker. 
Jeg liker å måle mot meg selv, og sette merkene nærme halsen på begge sider. Det er en fordel å ha laget noen gensere før, så man vet ca hvor dette pleier å være. Så øker jeg en stav på hver side av merket, helt til arbeidet er så langt at jeg kan lage ermehull. Jeg prøver ofte arbeidet på meg selv underveis, for å sjekke om jeg skal fortsette å øke. Merkene flytter jeg med arbeidet, og holder det i samme maske hele tiden. 

Når jeg er kommet litt forbi ermhulene, så lager jeg luftmasker under ermene, fra merke til merke slik at jeg bare hekler videre på bolen og har masker til ermene på vent. 

Ermene hekler jeg ved å fortsette der jeg slapp. Pass på at det er like mange staver på hvert erme. Fortsett å prøve genseren på underveis for å sikre at den passer som du ønsker. Hvis du vil ha litt trangere ermer, må du felle to staver hver tredje runde. Sånn ca. 


En annen måte er å måle fra skulder til skulder så bred du ønsker at genseren skal være, og så sy skuldrene sammen senere. Da trenger du ikke å øke noe, bare hekle like stort forstykke og bakstykke og store nok ermhull. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Heklet gresskar gratis oppskrift

Heklet topp

Gratis diagram for heklede sjal!