Heklet bikini oppskrift

I år har jeg hatt total bikini mani, og etterhvert ble det mange fine ferdig. Jeg har ikke prøvd så mange ulike størrelser, selv om jeg startet opp en Etsy butikk og håpet å selge masse kule bikinier der. Men de er på en måte one size, og vil passe de fleste cup størrelser unntatt de største kanskje. 

Når du hekler bikini er det viktig å lage to like kopper, så hvis, du prøver deg litt på frihånd kan det være lurt å notere antall luftmasker du begynner med, og måle koppene mot hverandre underveis. 
Jeg fant ut at det peneste resultatet ble med Drops Cotton light, men jeg testet Drops Muskat og Paris også. 

Muskat er et blankere bomullsgarn og mercerisert. Drops Safran er litt for tynt til min smak, men hvis du er mer tålmodig enn meg, så blir det sikkert fint det også! Bare husk at du trenger tynnere nål og flere masker, for et litt tettere plagg, jeg synes det fort blir litt lefsete og tynt med nål 3,5 som er min yndlingsnål. 

Når du hekler koppene, begynner du med en luftmaske rekke, mål fra undersiden der brystet ditt starter og til ca der brystvorten er. Så hekler du halvstaver i luftmaskene tilbake, snu og hekle halvstaver igjen, men nå snur du ikke arbeidet. Nå hekler du to halvstaver, en luftmaske og to halvstaver i den siste masken og fortsetter videre ned på andre siden av luftmaske raden. 
Nå har du heklet på begge sider av luftmaske raden, og øket to masker i det som blir toppen av cupen. Videre fortsetter du å snu i den siden trådenden er, og øke i toppen. Da blir det en rett linje i bunnen og en spiss ende i toppen etter noen omganger. Fortsett slik til du synes den er stor nok, så lager du en til på samme måte. 

Når begge cups er ferdig, kan du hekle en rad halvstaver nederst over begge cups, for å feste de sammen og skjule den kanten som blir av all snuingen. 
Det er utrolig mange varianter å lage, her har jeg heklet flere omganger under cups. Så lager du snorer til knyting, eller uten knyting rundt halsen og knyting på ryggen om du føler for det. Jeg hekler først luftmasker, de må være lange nok til å knytes da- ca 90 luftmasker. Og så en rad halvstave eller fastmasker. Men det er smak og behag! 


Her heklet jeg en rad rundt hele, med tre luftmasker, hopp over en maske og en fastmaske i neste. 




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Heklet gresskar gratis oppskrift

Heklet topp

Gratis diagram for heklede sjal!